Allmänna villkor för Våtrumsbesiktningar Stockholm

Dessa allmänna villkor reglerar förhållandet mellan Våtrumsbesiktningar Stockholm AB (hädanefter “Våtrumsbesiktningar”) och den beställare, såväl fysisk som juridisk person, som genom uppdrag anlitar Våtrumsbesiktningar. Genom att beställa och anlita Våtrumsbesiktningar accepterar beställaren dessa villkor som bindande.  

 

1. Definition av Beställare

Beställaren definieras som den fysiska eller juridiska person som själv eller genom ombud anlitar Våtrumsbesiktningar för att utföra besiktningsuppdrag.

2. Avtalets Uppbyggnad

Avtalet mellan beställaren och Våtrumsbesiktningar utgörs av ett skriftligt Ordererkännande samt dessa allmänna villkor. Vid avvikelse mellan Ordererkännande och de allmänna villkoren, äger Ordererkännandet företräde. Eventuella avsteg från dessa villkor måste skriftligen godkännas av båda parter.

Våtrumsbesiktningar äger rätt att genomföra en kreditprövning av beställaren vid avtalets ingående och under avtalets löptid.

3. Uppgifter och Personuppgifter

För att Våtrumsbesiktningar ska kunna leverera avtalade tjänster är beställaren skyldig att tillhandahålla korrekta och fullständiga uppgifter. Vid ändringar av exempelvis adress eller andra relevanta uppgifter ska beställaren omedelbart informera Våtrumsbesiktningar. Våtrumsbesiktningar har ingen skyldighet att verifiera riktigheten av de uppgifter som lämnas av beställaren.

Våtrumsbesiktningar är personuppgiftsansvarig och behandlar personuppgifter i syfte att fullgöra avtalet, fakturering samt för att uppfylla lagstadgade skyldigheter och marknadsföringsändamål. Beställaren ger sitt samtycke till sådan behandling i och med bekräftelse av beställd tjänst. Beställaren har rätt att när som helst begära rättelse av uppgifter eller återkalla samtycke till användning av personuppgifter för marknadsföringsändamål.

4. Tjänstens Innehåll

Besiktningen omfattar en okulär besiktning av entreprenaden i enlighet med kontraktshandlingar eller andra överenskommelser mellan parterna. Besiktningen innefattar inga provtagningar eller mätningar, och utgör således enbart en visuell teknisk undersökning såvida inte annat har överenskommits.

Besiktningsmannens uppdrag omfattar inte frågor relaterade till ROT-avdrag, vilka behandlas mellan beställaren och entreprenören.

5. Tjänstens Ändamål

Entreprenadbesiktning: Syftet är att undersöka och bedöma om entreprenaden eller delar av den uppfyller kontraktsenliga krav. Besiktningsutlåtandet ska dokumentera fel och överenskommelser som träffas mellan parterna vid tidpunkten för besiktningen. Resultatet sammanställs i ett besiktningsutlåtande som distribueras till båda parter.

Statusbesiktning: Syftet är att genom en okulär besiktning dokumentera och redovisa objektets skick vid besiktningstillfället. Vid statusbesiktning som inkluderar fuktmätning, godkänner beställaren härmed att besiktningsmannen gör ingrepp i konstruktionen med mätinstrument. Resultatet sammanställs i ett besiktningsutlåtande som redovisar objektets status.

6. Tillämpliga Villkor

För uppdraget gäller ABK 09. Enligt 2 kap. 5 § ABK 09 har besiktningsmannen rätt att sända besiktningsutlåtandet till såväl beställaren som berörd entreprenör. Beställaren är skyldig att informera Våtrumsbesiktningar om till vem utlåtandet ska skickas. Beställaren avgör inte om besiktningsmannen ska kalla entreprenören till besiktningstillfället.

Beställaren är alltid betalningsansvarig gentemot Våtrumsbesiktningar, oberoende av vem som enligt avtal mellan beställaren och entreprenören ska stå för kostnaden för besiktningen.

Besiktningsmannen kommer, baserat på kontraktshandlingarna, att självständigt och objektivt bedöma vad som utgör fel i entreprenaden och fastställa ansvarsfördelningen i enlighet med bygg- och branschregler. Besiktningsmannen avgör på egen hand om entreprenaden ska godkännas eller inte.

Besiktningsutlåtandet skyddas av upphovsrätt, och beställaren erhåller en begränsad nyttjanderätt för det avtalade ändamålet. Varken utlåtandet eller nyttjanderätten till detta får överlåtas till tredje part utan besiktningsmannens medgivande eller användas i annat syfte än det som anges i uppdragsbekräftelsen.

7. Slutförande och Avbokning

Uppdrag anses vara slutfört när besiktningsutlåtandet har överlämnats till beställaren eller när uppdraget på annat sätt har avslutats.

Beställaren har rätt att avbeställa besiktningen fram till 3 arbetsdagar före det avtalade besiktningstillfället. Vid avbeställning som sker senare än 3 dagar innan besiktningstillfället utgår full ersättning. Vid avtal om löpande räkning debiteras Våtrumsbesiktningar för den tid som lagts ner på förberedelser och andra åtgärder.

Våtrumsbesiktningar förbehåller sig rätten att omedelbart avsluta uppdraget om ansökan om konkurs eller motsvarande förfarande har inletts mot beställaren, eller vid utebliven betalning för tidigare utförda uppdrag.

8. Hinder

I händelse av hinder äger besiktningsmannen rätt att ställa in besiktningen utan att beställaren har rätt att begära ersättning eller skadestånd för detta.

9. Försäkring

Besiktningsmannen som utför besiktningen är försäkrad genom en konsultansvarsförsäkring.

10. Tvist

Tvister som uppstår med anledning av dessa villkor ska slutligen avgöras av allmän domstol, med Stockholms ting som första instans.

11. Övriga Villkor

Det förutsätts att godkända uppstigningsanordningar finns på plats vid besiktningstillfället och att alla ytor och byggnadsdelar är tillgängliga för besiktning.

12. Force Majeure

Våtrumsbesiktningar ansvarar inte för förseningar eller skador som uppstår till följd av force majeure-händelser, såsom naturkatastrofer, krig, strejker eller andra oförutsedda händelser som ligger utanför Våtrumsbesiktningars kontroll. I sådana fall ska parterna omedelbart underrätta varandra och vidta rimliga åtgärder för att minimera effekterna av händelsen.

13. Kontaktinformation

– Våtrumsbesiktningar Stockholm AB

Telefon: 072-251 21 44
E-post: info@vatrumstockholm.se
Organisationsnummer: 559118-5847

Beställare

Beställaren ansvarar för att hålla Våtrumsbesiktningar informerat om aktuella kontaktuppgifter och eventuella förändringar i dessa.

14. Ändringar och Tillägg

Ändringar i dessa villkor ska göras skriftligen och godkännas av båda parter. Ingen ändring är giltig om den inte är skriftligen dokumenterad och undertecknad av båda parter.

15. Bekräftelse av Villkor

Genom att boka en besiktning bekräftar beställaren att denne har läst, förstått och accepterat dessa allmänna villkor. Beställaren samtycker till att villkoren är bindande för både beställaren och Våtrumsbesiktningar.